Hvis dette nyhedsbrev ikke vises korrekt kan det læses online her

290x290

Gratis digital premiereaften: Scenekunstfilmen – En Retfærdig Krig

Projekt Glemmebogen og TeaterVejle har fornøjelsen af at invitere dig til en særlig begivenhed den 22. marts 2021 fra kl. 19.30 til kl. 21.15 på Facebook Live.

TeaterVejle har i 2017 og 2019 haft besøg af Projekt Glemmebogen, som skuespiller og instruktør Ina-Miriam Rosenbaum står bag. Forestillingerne Skattesagens Helte, om Helle Thorning Schmidts skattesag, og CoryDONG, om salget af Dong, har begge spillet på teatret. I næste sæson kommer Projekt Glemmebogen med Det Fortrolige Rum en kafkask komedie om Offentlighedsloven.

Projekt Glemmebogen har i 2021 skabt forestillingen Den Retfærdige Kriger om Danmarks deltagelse i Irakkrigen. Den har ikke kunne spille for publikum, og derfor har Ina-Miriam Rosenbaum opfordret os til at tilbyde Scenekunstfilmen – En Retfærdig Krig til vores medlemmer.

På baggrund af Projekt Glemmebogens teaterforestilling Den Retfærdige Kriger, stiller Scenekunstfilmen – En Retfærdig Krig skarpt på Anders Fogh Rasmussen og hans begrundelser for at gå i krig i Irak. Baseret på indholdet af FNs resolutioner og de fakta vi kender, bliver refleksioner fra tidligere udsendt soldat Sara La Cour blandet med vinklet satire, rap og spoken word, når filmen mikser spekulative udlægninger af, hvad der skete i møderne mellem Fogh og George W. Bush, Fogh og Per Stig Møller og Fogh og hans embedsmænd.

Den første visning af Scenekunstfilmen – En Retfærdig Kriger sker til en særlig premiereaften på Facebook Live.

Producent, instruktør og skuespiller Ina-Miriam Rosenbaum byder velkommen, inden publikum får mulighed for at opleve filmen og en efterfølgende samtale mellem tidligere udenrigsminister Mogens Lykketoft og journalist Christoffer Emil Bruun, hvortil det vil være muligt at stille spørgsmål.

Efter premiereaftenen vil Scenekunstfilmen – En Retfærdig Krig være tilgængelig på www.Grob.dk frem til den 28. marts 2021.

Baggrundsinformation:

• Hør podcastserien Den retfærdige krig? Fogh, Bush og Irakkrigen her.
  • Læs artiklerne En status på Irak og Irakkrigens eftermæle her og her.

Scenekunstfilmen – En Retfærdig Krig er blevet til i samproduktion med Teater Grob og med støtte fra Bikubenfonden.

Vi ses i teatret

logo_new