Topgrafikbesk

Indrømmet – det var ”clickbait”! I en nonprofitorganisation er det jo hverdag, at mindre underskud veksler med mindre overskud. Faktisk er vi både lettede og tilfredse med et underskud på kun 33.000 kr. i en sæson, hvor halvdelen af forestillingerne måtte aflyses og resten gennemføres med under halvt publikum.

Det bliver et laaaaangt nyhedsbrev.

Vi har haft sæsonpræsentation, i år helt uden pressedækning. Det er ”et afgrænset udsnit af vejlenserne, der har stor kulturinteresse” skriver Vejle Amts Folkeblad til os. Vi lægger op til lidt debat.

Vi har haft generalforsamling, og kan præsentere to nye ansigter. Desuden har vi i år, allersidst i nyhedsbrevet, valgt at gengive hele Bodil Dittmers beretning.

Læs så meget, du orker – af hensyn til alle jer, der bare gerne vil have nogle gode teateroplevelser, starter vi med dem:

EN ENKELT UDSOLGT – LEDIGE BILLETTER TIL 40

På mandag er ”Valkyriens Kamp” den nye sæsons første udsolgte forestilling, men til de næste 40 er der stadig ledige billetter. Bemærk, at der er åbnet flere pladser (gratis) til de to operaintroduktioner, som midlertidigt har vist udsolgt.

I får en frisk top 10, inden vi frister med tre septemberoplevelser – én sågar med gratis adgang for unge og studerende.

789                2 på Tur

750                Pippi Langstrømpe (2 forestillinger)

729                Aida

712                Greven af Luxembourg

588                Gengangere

541                Nytårskoncert

529                Bedrag

461                Julesang & Messingklang

445                O Happy Day

306                Cosí fan Tutte

UngtTeaterVejle inviterer:
ALLE UNDER 25 ÅR OG STUDERENDE GRATIS TIL:

Canada

4-stjerner ”…et forbillede på hvordan man på en scene kan formidle helt simpelt og klart, uden at blive belærende eller tale ned til sit publikum.” (Sceneblog.dk)

Jacob Gade Salen: Løssalg 205 kr. Medlem 145 kr. Unge og studerende 0 kr.

Læs mere og køb billetter her

I forbindelse med after talk’en præsenteres det nye SÆSONKORT FOR UNGE. Efter en Coronapause, kan unge under 25 år og studerende igen købe sæsonkort for 100 kr. og gå i teatret for 25 kr. til helt op til 20 forestillinger.

Vil du være med i UngtTeaterVejles task force, være med til at vælge forestillinger, få en del fribilletter og en fed frivilligtjans til CV’et? Læs mere på UNGTTEATERVEJLE.DK

ER DU UNG? Hent din gratis billet med det samme!
KENDER DU EN UNG? Fortæl om muligheden!

2påtur

800 vejlensere, 200 flere end vi måtte refundere i fjor, kan ikke tage fejl. Kan vi få fuldt hus?

Store Sal: Løssalg fra 205 kr. Medlem fra 145 kr. Unge og studerende fra 85 kr.

Homage

Det gik stærkt med billetsalget efter sæsonpræsentationen med Mette Rønnes smagsprøve på sit uimodståelige mimeteater. Men der er da stadig 39 ledige pladser.

Jacob Gade Salen: Løssalg 205 kr. Medlem 145 kr. Unge og studerende 85 kr.

Se hele sæsonen på TEATERVEJLE.DK

SÆSONPRÆSENTATION 21/22 – NU HELT UDEN PRESSE
Sikken fin eftermiddag. En næsten fyldt Jacob Gade Sal og teaterchefer, turnéledere, skuespillere og sangere fra seks af vores producenter. Tusind tak Kulturmarkt, Randers Teater, Figaros, Den Jyske Opera, Det Kgl. Teater og Folketeatret for jeres store bidrag til en inspirerende oplevelse. Eneste torn i øjet var, at Vejle Amts Folkeblad hverken havde foromtale eller reportage fra arrangementet. Avisen meldte afbud med denne tekst:

"Som du ved, har vi justeret en hel del på vores dækning af kunst- og kulturområdet.

Vi må ganske enkelt konstatere, at læser-interessen for kulturstoffet ikke er så stor, som vi hidtil har troet, eller som den hidtil har været – det viser de rå tal.

Og det betyder, at vi samler vores indsats på de områder og de historier, som ”giver mest” – både blandt vores stigende antal betalende læsere på nettet og blandt de mange gratister, der følger med på vafo.dk.

Forklaringen på den forholdsvis lave interesse er efter min mening to-delt: Dels er det et afgrænset udsnit af vejlenserne, der har stor kulturinteresse. Dels følger dette udsnit grundigt med i nyhedsmails, Facebook med mere – og er på den måde godt oplyst om, hvad der sker på området. – Vi skal altså kunne tilføre noget ekstra, før vores historier bliver interessante.

Disse overvejelser gælder ikke bare jeres gode program, men også mange andre af byens kulturtilbud: koncerter, foredrag og så videre.

Når alt dette er sagt – vil vi fortsat gerne bringe foromtaler af forestillinger mm, i det omfang pladsen tillader det.

Vi arbejder på en løsning, hvor I og andre selv kan indtaste oplysninger og lægge billeder ind, så vores arbejde med foromtalerne bliver mindre. Så snart det er plads, hører I fra os."

Der gik et sus gennem Jacob Gade Salen, da Bodil Dittmer på generalforsamlingen citerede fra svaret, og vi har også fået andre reaktioner. Vi lægger et opslag på Facebook med henblik på en debat.

Men lad os understrege, at det ikke er forargelsens ærinde, vi er ude i. Nærmere et ønske om at afprøve avisens hypotese "at læser-interessen for kulturstoffet ikke er så stor".

Blandt de milliarder af danske annoncekroner, der de seneste 20 år har bevæget sig fra print til online, må vi jo tage medansvar for nogle tusinde kroner, der er gået samme vej.

FØLG SELV MED!
Her kan vi kun tage avisen på ordet og opfordre alle teaterinteresserede til at holde et vågent øje med både vores Facebookside og - ja - nyhedsbrevene!

GENERALFORSAMLING 2021

Særligt interesserede kan læse hele Bodil Dittmers FORMANDSBERETNING HER.

Her vil vi blot gentage, at det til glæde for både publikum, producentteatre og medarbejdere med den statslige aktivitetspuljes hjælp lykkedes at gennemføre 20 forestillinger med stærkt reduceret publikum, uden at det udløste et kæmpeunderskud.

Samt byde hjerteligt velkommen til Henning Zacho Larsen som nyt bestyrelsesmedlem og Johannes Vestergaard Melchiorsen som ny suppleant:

Henning-Zacho-Larsen1

Jeg har boet i Vejle siden 1977 og har drevet selvstændig advokatvirksomhed indtil for godt 4 år siden hvor jeg gik på pension. Har via mit arbejde siddet i adskillige bestyrelser, herudover i en årrække været i bestyrelsen for Bredballe lokalråd samt Engelsholm højskole. Har altid været interesseret i kultur i bred forstand, har i mange år været medlem af Vejle kunstforening og Kunst og Kulturhøjskolen mv.

Henning Zacho Larsen

Portræt Johannes
  Mit navn er Johannes Vestergaard Melchiorsen. Jeg bor i Mølholm sammen med Lotte og vores tre børn på hhv. 12, 9 og 4. Jeg er til daglig lærer på Smidstrup-Skærup Skole, hvor jeg bl.a. underviser i musik. Jeg vil gerne bidrage til arbejdet i TeaterVejle, fordi jeg synes, at teater er en fantastisk vigtig kunstart, som fortæller historier med en intensitet og nærvær, som man ikke finder i fx film. Langt det meste af min teatererfaring er opnået gennem selv at stå på scenen, men jeg glæder mig rigtig meget til at være med til at lægge et teaterprogram i Vejle, som henvender sig til en så bred skare af teatergængere som muligt.

SKOLER/UDDANNELSESSTEDER

Heldigvis udnytter rigtig mange undervisere allerede, at TeaterVejles forestillinger er oplagte til inddragelse i undervisningen, og at der til en del af dem er udarbejdet undervisningsmateriale. Men der er bestemt plads til flere. Tjek hjemmesiden eller hent en stak sæsonprogrammer og tag en snak med din lærer eller din klasse.

Billetpris under 25 år og studerende fra 85 kr. til langt de fleste forestillinger. Nu inkl. gratis garderobe.

Vi ses i teatret

logo_new